Treating Emotional Disorders in Primary Care With Psychological Techniques – Full Text View – ClinicalTrials.gov

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 Purpose

The strong demand for primary care (PC) services in Spain exceeds resources. Part of this demand is due to the increasing number of anxiety, depression, and somatization disorders that affect the general population. These disorders, commonly known as emotional disorders, are very common in Spanish PC settings, they are poorly detected by physicians, rarely receive adequate treatment (if they receive treatment it is mostly drugs instead of psychological treatment), they generate a highly frequent use of PC services, a greater burden than physical diseases and tend to become chronic without treatment.

Other countries have successfully put psychological techniques in PC into practice (in the United Kingdom the program known as “Improving Access to Psychological Therapies” has obtained very positive results) in order to correctly diagnose and treat emotional disorders. The results obtained in terms of symptoms, quality of life, diagnosis, etc., have been better than the usual treatment offered in PC services, involving no side effects, fewer relapses, and lower costs in the long term.

The general aim of this study is to test how well a psychological treatment program for anxiety, depression, and somatization disorders works in PC and to compare the results obtained after seven 90-minute group sessions (every to two to four weeks approximately, for a period of 24 weeks) with the usual treatment offered in Spanish PC services. Similar results to the ones already obtained in other countries are expected to be found.

Approximately 1130 adults, regardless of their age and sex, with an anxiety, depression and/or somatization disorder (diagnosed with a simple and short questionnaire) will participate in this study.

Participation will be voluntary and confidentiality will be guaranteed. Half of the participants in the study will be randomly assigned to receive their usual care and the other half will receive psychological treatment, within the same health care centre. Since it is a “double-blind” study, neither the health professional nor the patient will know which treatment will be applied. Psychological assessments will be carried out before and after receiving treatment and participants will be followed up at 3, 6 and 12 months.

Participation will pose no risks different from the typically present when receiving usual treatment. The aim of this study will be to maximize benefits and reduce potential harms (principle of proportionality).

Antonio Cano-Vindel‘s insight:

Antecedentes. La fuerte demanda sobre los servicios de Atención Primaria (AP) sobrepasa los recursos. Parte de la demanda se debe a necesidades de tratamiento de trastornos mentales o síndromes subclínicos, a menudo comórbidos con somatizaciones y enfermedades físicas crónicas. Destacan los desórdenes emocionales (DE), especialmente los trastornos de ansiedad y del estado de ánimo, que son los más prevalentes en la AP española, están mal detectados, son escasamente atendidos con tratamiento mínimamente adecuado, producen hiperfrecuentación, mayor carga que las enfermedades físicas y tienden a cronificarse. En otros países se han llevado a cabo iniciativas para aproximar la investigación a la práctica y diseminar el tratamiento psicológico basado en la evidencia, aplicando con éxito programas cognitivo-conductuales (CC) a los DE en AP. El objetivo de este trabajo es describir un proyecto piloto, en el que se pondrá a prueba un protocolo de tratamiento psicológico basado en la evidencia para los DE en AP dentro de un programa colaborativo y escalonado. Nuestra hipótesis es que el tratamiento CC será más eficaz y eficiente que el tratamiento convencional; además, estas ganancias se mantendrán en el seguimiento.

Método/Diseño. Se llevará a cabo un ensayo controlado aleatorizado de dos grupos paralelos y asignación aleatoria igual de 563 pacientes elegibles: un grupo experimental de tratamiento psicológico con 9 sesiones de técnicas CC y un grupo control de tratamiento convencional (N=1126, suponiendo un 20% de pérdida, poder estadístico 85%). El grupo experimental seguirá un protocolo manualizado en el que se incluirá: entrenamiento psicoeducativo (sobre las emociones y los DE, con especial incidencia en los tipos de disfunción emocional presentes); entrenamiento en observación de pensamientos y modificación de sesgos, procesos y estrategias cognitivas relacionadas con la emoción; entrenamiento en relajación muscular progresiva, respiración e imaginación; entrenamiento en habilidades conductuales y sociales; exposición a situaciones emocionales; y prevención de recaídas. Se tomarán medidas sobre síntomas clínicos (ansiedad, depresión, somatizaciones), disfunción en distintos ámbitos (laboral, familiar, social), calidad de vida (psicológica, salud física, social, ambiental), factores cognitivo-emocionales (procesos rumiativos, preocupación patológica, sesgos atencionales e interpretativos, estrategias de regulación emocional y creencias meta-cognitivas) satisfacción con el tratamiento recibido, así como datos sobre frecuentación, consumo de fármacos y otras variables para medir coste-eficacia. Se hará un seguimiento a los 3, 6 y 12 meses.

Discusión. La diseminación de un tratamiento eficaz aplicado en grupo puede ayudar a superar algunos problemas de la AP en España.

Palabras clave: Trastornos de ansiedad, Trastornos del estado de ánimo, Atención primaria, Terapia cognitivo-conductual, Atención colaborativa

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Acerca de Antonio Cano-Vindel
Catedrático de Psicología de la Universidad Complutense de Madrid Presidente de Sociedad Española para el Estudio de la Ansiedad y el Estrés (SEAS)

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